Idag inleds teckningstiden

May 4, 2011

Företrädesemissionen i Biosensor Applications Sweden AB (publ) inleds idag, den 4 maj 2011. Även allmänheten ges rätt att teckna units, bestående av A-aktier och teckningsoptioner, i emissionen. Vid fulltecknad emission tillförs Biosensor initialt 20 915 378,40 SEK. I det fall emissionen blir fulltecknad och samtliga vidhängande teckningsoptioner nyttjas tillförs Biosensor ytterligare 9 461 718,80 SEK; totalt cirka 30,4 MSEK före emissionskostnader. 100 procent av den initiala emissionsvolymen om cirka 20,9 MSEK täcks av skriftligt avtalad teckningsförbindelse tillsammans med skriftligt avtalad garantiteckning. Prospekt finns sedan tidigare att tillgå på bolagets (www.biosensor.se) och AktieTorgets (www.aktietorget.se) respektive hemsida, där även folder och särskild anmälningssedel II nu offentliggörs.

Villkor och anvisningar i korthet.

• Teckningstid: 4 maj 2011 till 18 maj 2011.
• Teckningskurs: 8,40 SEK per unit, som inkluderar sju (7) A-aktier och två (2) vidhängande teckningsoptioner av serie TO 5A. Prissättningen har fastställts till 1,20 SEK per A-aktie, således är teckningsoptionerna vederlagsfria.
• Erbjudandet omfattar högst 17 429 482 A-aktier och högst 4 979 852 teckningsoptioner av serie TO 5A. Idag finns 12 449 630 utestående aktier i Biosensor, varav 12 351 542 är A-aktier och 98 088 är C-aktier.
• De som på avstämningsdagen den 29 april 2011 var registrerade som aktieägare i Biosensor äger företrädesrätt att teckna units. För varje befintlig aktie, oavsett serie, erhålls en (1) uniträtt. Fem (5) sådana uniträtter berättigar till teckning av en (1) unit bestående av sju (7) nya A-aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO 5A berättigande till teckning av vardera en (1) ny A-aktie i bolaget.
• Handel med uniträtter kommer att ske på AktieTorget under perioden 4 maj 2011 till 13 maj 2011.
• Handel med BTU (betald tecknad unit) kommer att ske på AktieTorget från och med den 4 maj 2011 fram till dess att Bolagsverket har registrerat emissionen. Denna registrering beräknas ske i mitten av juni 2011.
Innehav av en (1) teckningsoption av serie TO 5A berättigar till teckning av en (1) nyemitterad A-aktie till en kurs om 1,90 SEK per A-aktie. Teckning av A-aktier med stöd av teckningsoptioner kan äga rum från och med den 22 juni 2011 till och med den 7 december 2011. Möjligheten till konvertering av teckningsoptioner till A-aktier ges vid tre tillfällen, dels vid teckning och betalning senast klockan 15.00 den 31 augusti 2011, dels vid teckning och betalning senast klockan 15.00 den 31 oktober 2011 samt dels vid teckning och betalning senast klockan 15.00 den 7 december 2011.