Kriminalvården går vidare med att testa Biosens 600

August 24, 2010

Med början i september kommer Kriminalvården att gå vidare med att testa Biosensors senaste modell Biosens 600 på 2 anstalter i Sverige. Den positiva utvärderingen av resultaten i de tester som genomfördes under 2009, i kombination med fördelarna i Biosensors nya utrustning har gjort att Kriminalvården nu går vidare med att utvärdera den nyutvecklade Biosens 600. För detta ändamål kommer Kriminalvården att hyra 2 utrustningar.

– Detta besked är naturligtvis ytterst positivt för oss eftersom vi integrerat många av kriminalvårdens förbättringsförslag från de tidigare testerna i vår nya modell, säger Erik Lissner, VD i bolaget och fortsätter: Det har varit roligt att jobba tillsammans med dem under den gångna testperioden, och vi är övertygade om att vi nu kan erbjuda den snabbaste, kostnadseffektivaste och minst integritetskränkande drogtestningsutrustningen för både saliv och svett. Kriminalvården utvärderar just nu nya sätt att effektivisera sin drogtestning på anstalterna och vi hoppas att vår utrustning kommer att ingå i deras framtida inriktningsbeslut.